グロースハック ツール。【グロースハッカー必見】27のグロースハックテクニックと、100のUX・CROツール
ニューヨークやロンドンに展開するコンサルティング会社、Conversion Rate Experts社が、UX(ユーザーエクスペリエンス)とCRO(Conversion rate optimization コンバージョン率最適化)のためのツールと27つのグロースハックテクニックをまとめたインフォグラフィックを発表いたしました。
27のグロースハックテクニックを紹介しているほか、各テクニックで使えるツールも紹介されており、グロースハッカーやUXデザイナー必見の内容となっています。
はじめに
・本記事は、Conversion Rate Experts社の許可の元、インフォグラフィックを和訳したものです。
・英語が苦手なスタッフが一生懸命訳しており、もしも気になる表現などありましたらお手数ですがご連絡を頂けますと幸いです。
・普段の業務に取り入れやすいよう、ツールには日本語対応の有無を記載しています。また、インフォグラフィックにはない日本国内のツールも本文中で追記しています。
和訳版 UX・CROツール完全ガイド2017年版
27のグロースハックテクニック
テクニック0 タグマネージャー
Technique 0 (described above): Install a tag manager (to help you activate and deactivate tags without having to speak with your IT department each time).
テクニック1 Webアナリティクス
Technique 1: Use web analytics (to track where your visitors came from, and which links they clicked on).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Googleアナリティクス (日本語対応)
Adobe Analytics (日本語対応)
Amplitude
Mixpanel
Kissmetrics
テクニック2 ヒートマップ
Technique 2: Capture easy-to-interpret click-maps (to see exactly where visitors clicked—even if it wasn’t on a link).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Zeerat
userTrack
Jaco Analytics
Lucky Orange
FullStory
Inspectlet
Crazy Egg
Hotjar
clicktale (日本語対応)
■日本国内における代表的なサービス・ツール
Ptengine
User Heat
テクニック3 セッションレコーディング
Technique 3: Use session-recording tools (to see videos of visitors’ screens and more).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Hotjar
Inspectlet
UserReplay
SessionCam
clicktale (日本語対応)
Decibel Insight
Mouseflow
テクニック4 フォームアナリティクス
Technique 4: Use form-analytics software (to identify which of your form fields are causing trouble).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Hotjar
clicktale(日本語対応)
Formisimo
SessionCam
テクニック5 ライブチャット
Technique 5: Use live chat (to let your visitors tell you what’s wrong with your pages).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Olark
LiveChat(日本語対応)
Drift
Zendesk Chat(Zopim)(日本語対応)
HappyFox
SnapEngage
LiveAgent(日本語対応)
■日本国内における代表的なサービス・ツール
KARTE
Flipdesk
chamo
テクニック6 Cobrowsing
Technique 6: Use cobrowsing (so your visitors can share their screens with you).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Pega 7(日本語対応)
Oracle Service Cloud(日本語対応)
Surfly
テクニック7 アンケート
Technique 7: Use surveys (to ask your visitors and customers whatever you want to know).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
SurveyMonkey(日本語対応)
Survey Anyplace
SurveyGizmo
Google Forms(日本語対応)
■日本国内における代表的なサービス・ツール
Questant(クエスタント)
テクニック8 出口調査
Technique 8: Use exit surveys (to ask your visitors why they didn’t take action).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Usabilla
iPerceptions
ForeSee
Qualaroo
Hotjar
Informizely
テクニック9 オンページサーベイ
Technique 9: Use on-page surveys (to ask questions at exactly the right moment).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Qualaroo
Informizely
WebEngage
Hotjar
Visual Website Optimizer(日本語対応)
テクニック10 フィードバックボタン
Technique 10: Use a persistent “Give Feedback” button (to allow your visitors to report issues to you).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Survicate
Feedback Lite
Feedbackify!
Usabilla
Qualtrics
Kampyle
SurveyGizmo
テクニック11 検索ツール
Technique 11: Use your website’s search tool (to discover what your visitors can’t otherwise find).
テクニック12 サーチエンジン
Technique 12: Use search engines (to be notified when people say things about you).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Talkwalker
Mention
Ninja Outreach
Twitter (日本語対応)
Goolge(日本語対応)
Salesforce
Moz
テクニック13 自社サービスの顧客体験
Technique 13: Use method marketing (become a customer so that you understand at least one customer deeply).
テクニック14 競合サービスの顧客体験
Technique 14: Use method marketing with offline competitors (because the offline world has often cracked problems that the online world hasn’t).
テクニック15 営業担当ヒアリング
Technique 15: Become a face-to-face salesperson (to learn how to sell the product).
テクニック16 口コミ
Technique 16: See how others describe it in writing (because their words are likely to reveal a lot).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Facebook (日本語対応)
Twitter (日本語対応)
Wikipedia (日本語対応)
Amazon (日本語対応)
テクニック17 VOCアグリゲーター
Technique 17: Talk to a “VOC Aggregator” (perhaps the fastest way to understand users).
テクニック18 電話
Technique 18: Encourage your visitors to phone you (so you can understand them better).
テクニック19 回答のナレッジベース
Technique 19: Create a knowledgebase of answers to your visitors’ questions.
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Zendesk(日本語対応)
Intercom
Freshdesk(日本語対応)
Help Scout
Moxie
テクニック20 ユーザテスト
Technique 20: Run user-tests (to see your pages’ shortcomings first-hand).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Userlytics
Lookback
Watchsend
TryMyUI
WhatUsersDo
UserTesting
userbrain
■日本国内における代表的なサービス
ユーザテストExpress
テクニック21 アイトラッキング
Technique 21: Use eye tracking (to identify where your visitors are looking).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
LookTracker
Eye Decide
テクニック22 ポップアップサーベイ
Technique 22: Use pop-up surveys (to recruit participants for your user-tests).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Hotjar
ethnio
テクニック23 プロトタイピング
Technique 23: Use tools for wireframing and prototyping (so your designs can be tested before they get coded up).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Frame.io
Proto.io (日本語対応)
MockFlow
Axure
Balsamiq
Flinto (日本語対応)
Macaw
InVision
Brackets
Sketch
UXPin
Marvel
Verify
IntuitionHQ
PickFu
テクニック24 デザインフィードバック
Technique 24: Use design-feedback tools (to see if what you’ve created is on the right track).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Optimal Workshop
Verify
UsabilityHub
テクニック25 A/Bテスト
Technique 25: Use A/B-testing (to test different versions of your webpages to see which is the best).
■インフォグラフィックで紹介されているサービス・ツール
Monetate
Convert
Visual Website Optimizer(日本語対応)
Adobe Target(日本語対応)
Optimizely
Unbounce
■日本国内における代表的なサービス・ツール
KAIZEN PLATFORM
テクニック26 競合サービスの分析
Technique 26: Analyze your competitors (to see what they have learned about their visitors).
おわりに
以上、いかがでしたか?はじめて目にするツールも多かったのではないでしょうか。
日本国内ではまだまだ認知の低いユーザテストですが、今回のインフォグラフィックでは、テクニック20〜テクニック21で取り上げられており、アメリカではUXやCROにおける必須手段として位置づけられていることがわかります。
ご興味を持たれた方は、是非一度弊社のユーザテストExpress(初回お試し無料)をご利用ください。
<参考>元インフォグラフィック
Enlarge this image by clicking on it:
Source: Tools for UX and CRO: The Ultimate Guide for 2017.
無料DL|ユーザビリティテストの基本
数あるUXリサーチ手法の中でも最初に始めやすい「ユーザビリティテスト」の「基本的な設計・実査・分析の流れ」と「実施の進め方や注意点」を解説します。